Translate

zondag 1 maart 2015

Vail Colorado - vergezicht woensdag 25 februari 2015, schaduw vanaf de skihellingen eind van de dag.
het lijkt wel een grafische afbeelding. De lage zon, het licht en de ongelooflijk wijdsheid vanaf de skihellingen Vail ski oord Colorado maken dat zo. Onze vrienden hebben daar vlakbij hun huis in de bergen en nodigden ons uit om daar weer gezamenlijk de hellingen te verkennen. Vanaf december 2014 bleef het maar warm en wilde de sneeuw niet vallen. Op onze aankomstdag viel de sneeuw voor het eerst in weken tijd. De sneeuw bleef vallen tot onze terugkeer: weekend 22-23 februari 4 en 5 inches en op onze laatste dagen een week later tot 9 inches sneeuwval. Onze lucky charm wellicht. Door de grote sneeuwval konden we de laatste dag China Bowl niet aandoen: geen hand voor ogen en door de grote poedersneeuwverstuivingen waren ook Capuchino en Expresso, RamsHorn ea hellingen (blauw) een groot ploegveld geworden. Je kon je ski's en je schoenen niet meer zien.
BackBowls zijn wel het meest uitgelezen
zuurstof flesje uit de baggage verwijderd bij het verlaten van U.S.A.
We dachten zo een aardig flesje voor terug mee te nemen: flesje zuurstof dat wordt gebruikt door ski gangers. De fles kan ontploffen in het ruim, dus niet echt slim van ons.
Je komt op grote hoogte echt lucht tekort bij aanvang door de ijle lucht en dus minder zuurstof dan je gewend bent. Hoe hoog zijn de toppen eigenlijk daar? De skilift brengt je tot zeg 3500meter hoog, je stijgt of daalt meer dan een kilometer! De 'Rockies' zijn voor mij het dak van de wereld: de hoogste top is mount Elbert op 4400mtr.
Meer dan 4800 km. vanaf New Mexico door de Verenigde Staten naar Canada en Alaska, vormt de Rocky Mountains de zgn. Continental Divide, de waterscheiding tussen de rivieren, die aan de ene kant (west) in Atlantische Oceaan en Noordelijke Ijszee en aan de andere kant (oost) in de Grote Oceaan uitmonden.
Eerst waren de 'Rockies het huis van de Apache, Arapaho, Bannock, Blackfoot, Cheyenne, Crow Nation, Flathead, Shoshone, Sioux, Ute, Anasazi, Kutenai, Sekani, Dunne-za, en anderen. Van de Indiaanse volkeren zijn in de Rockies  rotsgrotten van 5800jaar terug gevonden. Sinds de laatste grote IJstijd - rond 13.000 jaar geleden bewoonden Indianenstammen Colorado.

Blackfoot chief Clear Bull gefotografeerd
door Edward S. Curtis (1868-1952)


De laatste IJstijd - het 'Weichselien' eindigde zo een 13.000 jaren geleden.
De naam duidt op de Scandinavische vergletsjering en komt van de Poolse riviernaam de Wisla, (in het Duits Weichsel).

In de USA heet de laatste IJstijd 'Pinedale glaciation'. De gemiddelde jaartemperatuur was toen echt koud!
Minus 7 graden Celsius. Dit is 19,4 graden Fahrenheit. (F = C x 1,8 + 32).


Blackfoot Indianen heten in hun eigen taal 'Niitsitapi' oftewel 'original people'.

Ze waren de meest bloeddorstige indianenstam en worden in 'common English' The Blood  genoemd (Miko-Ew, 'stained with blood')





Pueblo architecture bij Mesa Verde Colorado

Pueblo volk, ook Anasazi genoemd (denigrerend in Navajo voor 'voorouders van vijanden') werden bekend door hun opmerkelijk aardewerk, vlechtwerk en markante woningbouw. Die onderaardse grotwoningen bleven het hele jaar door 50 graden Fahrenheit. Je ziet de architectuur nog steeds terug in de nieuwe huizen in Colorado.






Ze zijn er echt! Mountain Lion!(panter-puma).
En onze vrienden waren verplicht een erg dure 'bear proof garbadge can' aan te schaffen toen ze daar gingen wonen. Als er een beer aankomt als je je vuilnis buiten zet, spring je in de vuilnisemmer, zodat ie je niets kan doen!

Prachtig ook de Moose (eland), Wapiti - of Elkhert (grootste hertsoort), Coyote, Porkypine (stekelvarken), Bighornsheep, Golden Eagle (adelaar), Prairie Falcons (valk), Beaver, Porcupine (stekelvarken), Steller's Jay (vlaamse gaai), Waterdippers of Ouzels (merel), Marmotten en Pika ('kleine chief haas'), Wezels, Bobcat (lynx), Fox, slangen, enz.


De grootste Porcupine zagen we al eerder bij het restaurant boven op de berghelling in Beaver Creek resort: Beano's log cabin. Geen gewone log cabin maar majestieus groot en hoog als een cathedraal in de bergen. Buiten in een kleine coral is de porcupine daar  als huisdier:  Enorm groot en armlange stekels!


Van de Bobcat is het geluid angstaanjagend. Deze linx springt ook van de takken op zijn prooi. Jaren geleden was ik in Illinois voor een mimeworkshop bij Thomas Leaphart en dacht daar in een tentje op de berghelling te verblijven. In de avond duisternis waagde ik me naar boven om me bij de andere tent gasten te voegen. Struikelend over de naburige touwen vouwde ik het kleine 3 hoeks tentje open en hing het tussen 2 bomen met een noktouw. Ik kon er net liggend in en kroop ontkleed zo naar binnen. Toen ik een slang onder mijn rug door slaapzak en grondzeil heenvoelde besloot ik in 1 beweging naar buiten te rennen. Hijgend en ontkleed rende ik de helling af om onderweg met nog meer schrik in mijn naakte lijf de bobcat schreeuw te horen. Toen besloot ik daar mijn verblijf in een gasthuis door te brengen, de tent en mijn kleren heb ik de volgende dag opgehaald.
Naomi dochter, Gail en skilerares in Centenial Express lift met achtergrond Beaver Creek.

1 opmerking: