Inleiding
Stelling:
• De manifestatie van een lichaamsuitdrukking door een emotie kenmerkt zich door haar beweging en houding en is net als een gezichtsuitdrukking vanuit emoties universeel herkenbaar. • De lichaamsuitdrukking wordt in beweging gevormd en is voor elke emotie anders in opbouw en verloop door verschillende lichaamsdelen, ruimtegebruik, snelheid en spanning in de vorming: er is voor elke emotieuitdrukking in het lichaam een eigene ‘melodie’.
‘Mime - de taal van het lichaam’ is een vervolg op Maskers Bewogen (oktober 2015) – Masks Moved,* waarin een onderzoek naar emotie in gezichtsuitdrukkingen en maskers voor het fysieke theater centraal staat. In dit boek verandert het perspectief naar emotie uitdrukkingen van het hele lichaam, zo in houding, in gebaren en ruggengraat. De uitspraak van grootmeester in de corporeal mime: Etienne Decroux ‘De ruggengraat is het klavier van het lichaam’ komt aan de orde en benadrukt de uitdrukkingen van het lichaam als centrale focus. Het onderzoek bespreekt en haalt wetenschappelijke publicaties aan: Biologie, anatomie, fysiologie, psychologie en neurologische aspecten van de lichaamsuitdrukkingen komen aan de orde.
Mijn doel is de context en ‘de pudding te laten zien en te proeven’. Ik bespreek hoe in essentie het dynamisch gebruik van gewicht een expressie van het lichaam inhoudt. Ik laat vanuit verschillende kanten zien dat elke emotie uitdrukking een eigen typische ‘melodie’ en opbouw kent en hoe alle gezichtspunten zoals ruimtegebruik in vlak en ruimte (plane and level), stop en beweging(stop-motion), tijd en muzikaliteit daarin meespelen.
Ik wil benadrukken dat hier het ‘bewijs’ bestaat uit observaties uit de eerste hand alsmede concretiseringen inhoudt van experimenten met houding en uitdrukking in een theatrale setting. De acties om verschillende uitdrukkingen van emotie uit te drukken is uitgevoerd door acteurs. Zo worden de verschillende stadia in de ‘melodie’ van de emotie uitdrukking aanschouwelijk gemaakt. Deze acties zijn op video en foto vastgelegd. De gebruikte methoden zijn vergelijkbaar met wetenschappelijk onderzoek met inbegrip van de inzet van acteurs bij het uiten van emoties. Het aantal proefpersonen is beperkt gebleven. Voor wetenschappelijke onderbouwing is feitelijk nog een grotere hoeveelheid in groepen en personen nodig dan hier is verzameld, of in virtuele zin verder is bewerkt.
Nu is de pudding aan U om te proeven: de observaties uit de eerste hand geven ons een kans door te dringen en de lichaamstaal te waarderen.
'Masks Moved' is ontstaan uit de publicatie 'Maskers Bewogen', een publicatie in het Nederlands van een onderzoek naar emotie-expressies en maskers voor fysiek theater. De teksten uit het eerste onderzoek zijn herzien en vernieuwd, en vertaald in het Engels. Het onderzoek verhaal is georganiseerd langs de dramaturgische structuur van het Aristotelische theater in 3 akten:
1e akte: Het begint (zoals gebruikelijk) met een expositie, waardoor de contouren en de context worden uitgelegd waarin het onderzoek, de probleemstelling of vraag zich afspeelt.
De trigger voor het geheel ofwel het motorische moment in het onderzoek verhaal is het krantenbericht ‘21 emoties universeel herkenbaar’ waardoor een groot aantal vragen aan de orde komen en vervolgens begint daadwerkelijk de ontwikkeling van het onderzoek naar de emotie uitdrukkingen in het gezicht en de maskers voor het fysiek theater.
2e akte: in de 2e akte komt met het zgn. ‘deux ex machina’ = inzicht van buiten en komt met de climax de ‘tragic flaw’ aan bod waarmee dan in de laatste
3e akte: het keerpunt en inzicht, de oplossing zich aandient. De structuur van het Griekse drama legde Aristoteles (388-322 voor Christus) bloot in zijn ‘Poetica’: tragedie en komedie zouden een catharsis teweegbrengen door de gebeurtenissen die de emotie oproept. Evenzo verwijzen maskers naar deze oudste traditie in het theater van het Westen. De afsluitende hoofdstukken in Masks Moved leidt terug naar de oorsprong van het fysieke theater en het masker: de Griekse tragedie en komedie, de antieke Romeinse Ateliaanse komedie, de Commedia dell'arte en de oprichters en vernieuwers van het nieuwe theater en mimetraditie in de voorgaande 2 eeuwen tot heden
Inhoud:
Hoofdstuk 1: Ik geef in hoofstuk 1 een recapitulatie schets van Maskers Bewogen onderzoek van 20215, omdat dit als 1e begin van dit boek met de focus op lichaamsuitdrukkingen geldt en de relatie hiermee laat zien. Ook neem ik hierbij de belangrijkste aspecten van emoties op met een verwijzing naar Darwin en Ekman en refereer ik aan meest universele expressie de glimlach en wat dat betekent aan spierinzet. Daarbij geef ik aan dat er ruwweg 40 verschillende spieren zijn voor de gezichtsuitdrukkingen die in verhouding tot het lichaam met 640 spieren.
Empathie en de spiegelneuronen komen aan bod, De spiegelneuronen stellen ons in staat ons te verplaatsen in de uitdrukking en de emotie van de ander.Als laatste geef ik in dit hoofdstuk een theater schets van een wachtkamer, waarin het gedrag en de fysieke lichaamstaal laat zien hoe je kunt kijken en observeren. Deze schets is feitelijk een opmaat voor de aandachtspunten in de volgende hoofdstukken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten